tisdag 14 februari 2012

Debatt tack

Hej hej!
Lite seg dag...men tog iallafall en promenad på förmiddagen och inhandlade gofika som vi ska fika ikväll, tillsammans med gudmoren våran.
På schemat ikväll står även tvättstugan igen. Nice.
Idag är det alla hjärtans dag och debatten är igång..på fb och andra "diskussionsforum". Vad är den här dagen bra för, en del gillar den, en del tycker; skippa den, för det är inte alla som har en partner att fira tillsammans med. Vad tycker ni? det är ju isåfall som alla andra såna här dagar, morsdag, farsdag ex. Ska man utnyttja dom till att fira lite extra, eller ska dom slopas för att slippa att det blir jobbigt för dom inte har ex en mamma eller pappa kvar i livet, eller en partner för tillfället? Ska vi sluta fira jul för att ta hänsyn till Jehovas vittnen som inte firar jul osv osv...? ska vi sluta sjunga svenska nationalsången på skolavslutningen för att vi i Sverige nu har många från andra länder i våra skolor?
Jag ser det nog lite blandat. Jag håller med om att såna här dagar tenderar att bli lite köpmännens vinstlott och jag förstår dom som inte har ett hjärta att fira med (så har det varit för mig också)..men samtidigt så tycker jag nog att vi också behöver alla tillfällen som bjuds till att festa till det lite..mysa lite extra kanske. Så..ja..jag är kluven. Sen ser jag inte heller alla hjärtansdag som något som bara gäller partners..utan jag ser det mera som att man tänker lite extra på alla man älskar och har omkring sig. Jag kan ju ge bort en present till en vän också menar jag. Ikväll tex, det hade säkert inte blivit av att bjuda hit gudmor på semla och vaniljhjärta en vanlig tisdagkväll annars..men nu blev det så, för det är ju alla hjärtansdag tänkte jag :-). Eller så är det så att vi ska bli bättre på att "fira" alla dagar, att alla dagar bli bättre på att visa uppskattning och kärlek för dom vi har omkring oss. Det är nog kanske det önskvärda, men å andra sidan så tror jag faktiskt också att det är ett drömscenario..jag tror att risken finns att vi behöver "speciella" dagar ibland, att vi är för dåliga på att skapa dom själva. Men jag kan ha fel, eller bara prata för mig själv. Debatt, tack :-).

Iallafall så vill jag sända hjärtan till alla jag tycker om idag och ett extra stort hjärta till Per <3! Älskar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar