onsdag 7 december 2011

Pust

Hejsan! nu pustar jag med en kopp kaffe efter ännu en snabb, intensiv dag. Jag stal ditt recept Sandra....som du hade på bloggen för ett tag sen. Eftersom jag inte har nån vitchokladälskande sambo, så blandade jag hälften vit choklad och hälften vanlig blockchoklad. De blev goda men lite konstig kladdig konsistens..för mig iallafall då. Men de kanske stelnar på sig ännu bättre.

Skumtomte fudge ca 30 st
2 dl strösocker 1 dl vispgrädde 50 g smör eller margarin 100 - 150 g vit choklad ca 10 st skumtomtar (jag tog polkasmak) Klipp tomtarna i små bitar. Blanda skumtomtar, smör eller margarin, socker och vispgrädde i en kastrull. Värm på svag värme tills allt är smält. Fortsätt att småkoka i 10 minuter under omrörning. Dela chokladen i små bitar och rör ner i kastrullen, och rör om tills massan blir blank. Tag kastrullen av värmen, fortsätt att röra om och häll fudgen i en smord form. Gärna en avlång sockerkaksform. Låt stelna och skär sedan i bitar.

Sen drog jag till med knäck också. Men det är ju ett jävla bök det alltså! Efter att ha beklagat mig på facebook fick jag många husmorstips, så nästa gång kanske det går bättre. Själva kokningen är ju inga problem. Men sen..sen börjas det. Går inte hitta på formarna, andas man så flyger formarna dessutom iväg (de väger ju inte så mycket), man bränner fingrarna och så hinner smeten börja stelna och bli som superlim i kastrullen innan man hunnit i med allt i formarna. Nä, vet ni vad? med en duracellkanin på golvet så hälade jag inte med allt detta..så jag slog helt enkelt hela jäkla smeten på ett bakplåtspapper, så fick det stelna så. Sen bröt jag i bitar bara..FUL, men precis lika go. Och vet ni..? jag tror det kommer bli jul ändå ja, fast just jag inte använde knäckformar :-). Efter detta blev det stuvade makaroner som ju inte är just nå bättre för kastrullen heller :-)..nu vill jag inte göra mycket mera idag! Lina har kompis här än, Joel är ute på nåt, Emil ska strax iväg på träning och idag fick vi till det så smidigt att han ska åka med kompis ner, så hämtar jag dom båda..så behöver man bara köra en vända. Dumt egentligen att vi inte gör så oftare! men grejen är ju den att oftast så ska ju min Emil vara där så himla långt före träning, så han kan inte åka med någon annan, för de åker senare :-). Mitt drömjobb är ute på annons...så här ska sökas och hållas tummar!! Gokväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar