måndag 30 april 2012

Jaha

Ska kanske försöka förklara den overkliga helgen lite..

Lördag morgon vaknade jag av att Per satte sig upp i sängen (han låg och läste aftonbladet eller expressen på mobilen) och halvskrek..det brinner på Öjollas!! Öjollas är alltså hyresområdet vi bodde i till och med den 18 mars och det är även området min syster bor på..eller bodde.

Slänger mig på telefon där jag hittar ett sms från syrran som kommit under natten.."hela huset brinner". Första tanken är..ok, de lever och mår skapligt, annars hade hon inte kunnat sms:a mig. Tack gud för det! Min syster och två barn, 2 och 6 år gamla fick springa ut med kläderna på kroppen som det enda de fick med sig. Vad som ev går att räddas ur lägenheten är ännu oklart då ingen får gå in än, på grund av hetta och rasrisk. Det som vi vet är att det inte har brunnit just i hennes lägenhet, utan den är kraftigt rök och vattenskadad. Man får se det så att det är huvudsaken allt gått "bra" med henne och barnen. Sen tror jag inte man kan sätta sig in i hur det är att förlora allt man äger, det psykiska traumat det innebär. Min syster är den envisaste, starkaste kämpe jag vet..hon fixar det här! Idag har hon fått ny lägenhet, som kändes bra..jag ska åxo åka dit och kolla sen. Det börjar ett "nytt" liv nu, vardagen tar vid, för henne och för alla andra som blev bostadslösa. Tänker på er alla fd grannar och älskar dig min syster..det här fixar du!

Vill åxo säga att just nu är jag stolt över att vara Edsbybo! Vilket stöd, vilken uppslutning kring de drabbade! Uppsamlingar via fb och på Smyrnakyrkan, där man får lämna in grejer, kläder, husgeråd och annat man kan och vill avvara. Var dit med syrran igår...och herregud va grejer!! Man kan inte annat än att bli stolt och rörd!

Trots att kropp och själ känt sig chockad i helgen och hjärtat gjort ont, så går ju livet vidare och en vi har haft det mysigt åxo!

Per har gjort klart med plattläggningen ute på uteplatsen och igår invigdes uteplatsen med kvällsmat ute!

Ett 18-års-kalas med tacosbjudning var inte heller helt fel! :-).

Nu ska jag snart äta tonfisksallad, sen åka och kolla lägenheten med syrran och även inhandla några uteblommor. Ikväll kommer Malin, Jörgen och Frida på grillning och umgänge..det blir trevligt!

Sen en ledig dag innan jag kör igång. Har en redig söndagsångest, men börjar ändå acceptera faktum och känner mig lugn inför starten. Man får vara tacksam att man har ett jobb att gå tillbaka till.

Framförallt är jag tacksam för att jag har ett hem, en syster och syskonbarn som mår "bra"!


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar