lördag 12 juli 2014

Fundering

Jag brukar inte använda bloggen till sånt här... Men nu tänkte jag göra det en gång i en rätt intressant fråga/ problem. 
Buskörning i Edsbyn. Just nu ett hett ämne, framför allt på fb. 
Jag har en EPA- kille. Ve och fasa, en sån där hatad ungdom i Edsbyn. En sån som det är fritt fram att anklaga, kalla för idiot och tycka att man inte har något innanför pannbenet. Tro mig, jag försvarar inte buset och livet som är på Byn på nätterna, inte ett dugg! Däremot har jag svårt att tro att det inte var livat på Byn förr, när vi var unga?! Har folk glömt det redan? Var ju ett liv utan dess like hela nätterna och herregud va många hade roligt där! De "vildaste" är idag fina människor, med familjer och bra värderingar, så det blev folk av dom idioterna också! 
Jag kan nada om motor, bilar, epor å dylikt. Men jag vet ändå att börna en hel natt, det klarar inte en EPA. Man kan nog prova ett par gånger.. Men inte mera. Alla andra "börningar" står personer med körkort å bil för. Åxo ett problem i sig förstås! Det har dock gått så långt i denna by att du kan inte visa dig i en EPA utan att va en idiot med ansvarslösa föräldrar, over and out! Epor är ett större problem än fulla ungdomar, droger, och kriminella handlingar. Det har åxo gått så långt att det sitter personer som är vuxna (?) på Byn på nätterna å ringer poliser om epor som buskör. Jättebra och rätt väg att gå.. Om man ringer om rätt epor. Upprepade gånger har det ringts in anmälningar på buskörningar på epor som står hemma på gården eller sopslut under mekning i en verkstad...detta är bekräftat av polis. Inte undra på de väljer att inte agera till sist!  Personer som gör detta, 30+ i ålder... Har de mer innanför pannbenet än en ej vuxen, bångstyrig, hormonstinn, vilsen tonåring? 
Är det ok att vuxna personer uttrycker sig hur som helst på fb? Hur ska ungdomar nånsin förstå att man ska behandla andra med respekt? Saker som: 
"Jävla idioter" 
"Ingenting innanför pannbenet"
"Vart finns alla ansvarslösa föräldrar"
Jag hoppas, att den dagen då deras barn eller ungdomar gör något fel (vilket antagligen aldrig kommer att hända?) eller ve och fasa, gör något som deras föräldrar sagt inte är ok (vilket naturligtvis aldrig heller kommer att hända), då är det ok att på öppna forum och sociala medier kalla deras barn/ ungdomar för idioter, utan nånting innanför pannbenet, och genast stämpla dom som ansvarslösa föräldrar? 
Man kräver att ungdomar ska visa respekt (vilket jag är helt med på)... Men vi vuxna? 

Lika bra jag förtydligar att jag inte försvarar beteendet å trenden som är på Byn, men jag avskyr ändå sättet som vissa vuxna väljer att hantera det på och den rätt man anser sig ha att sätta stämpel idiot och ansvarslösa föräldrar på folk,,när man inte kan bete sig själv. 
Jag förundras åxo över vilket dåligt minne vi människor måtte ha. Eller så har vi helt enkelt inte varit unga nån gång. 
Allt för ikväll! Gonatt! 

4 kommentarer:

  1. Bra talat! Förstår mig inte heller på människor som tror sig ha felfria barn och anser sig ha rätten att ständigt kritisera andras barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert så att detta är både felfria barn och föräldrar ;-)

      Radera
  2. Hej! Hoppas deras barn aldrig gör nå bus.. För då blir det pinsamt för dem! Eller som du säger, då är det antagligen helt ok att kalla deras barn/ ungdomar för vad man vill då!
    Det värsta jag vet för övrigt är när folk som bara har småbarn... Och aldrig provat på tonåringar uttalar sig som proffs på hur man ska göra!!
    Njut av sista semesterkvällen nu!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättare att va proffs innan man provat!
      Japp, i morgon kväll ställs klockan på 0500 igen.

      Radera