fredag 22 maj 2015

Fredag!

Det här med att vara stolt över sina barn. Det är man ju såklart hela tiden men ibland lite exra.
Min 16- åring har haft en väldigt tuff högstadietid. Det mesta är jättesvårt för honom och han har varit skoltrött,  uppgiven, orolig, stressad. Åttan var katastrof och han mådde inte bra..trots attityd så är det här en kille som innerst inne inte vill misslyckas, och självförtroendet har stundtals varit i botten. Jag som förälder kände att ingen lyssnade när jag försökte förklara hur Emil mådde och varför han betedde sig som han gjorde. I 9: an hände något. Det började redan innan  terminen började, i och med en ny mentor,  en Specialpedagog. Emil och hon har klickat,  han har känt sig trygg med henne och tillsammans har de jobbat på. Emil har gjort en enorm resa med hjälp av envishet, slit och närvaro i skolan. För några månader sen sa han "jag SKA klara det, jag SKA in på gymnasiet". Och som han slitit...och idag är han strax där..innan betygen är satt kommer han klara det.  Det som inte alltför länge sen kändes omöjligt har han kämpat sig till. Jag är väldigt stolt! Såklart över betygen men inte främst det! Jag är stolt över att han gav sig fan på det, stolt över att han kämpat, vuxit och mest stolt för att han till sist, med hjälp av sin mentor, vågade öppna sig, blotta sig, erkänna att allt kändes övermäktigt svårt...erkänna att jag behöver hjälp! Att betygen åxo kommer då är ju en bonus såklart..men det är resan jag är stolt över..och den hade jag varit lika stolt över även om det inte räckt ända fram!
Igår provade han examenskläderna..han säger jag inte får lägga ut kort så det gör jag inte. Men snygg blev han! Som han själv säger.."i år ska jag va jävligt snygg å jävligt stolt när jag går upp och hämtar mina betyg". Emil, älskade hopplösa unge...jag kommer åxo va stolt! ☺
Vi har åxo haft samtal med Lina. Samma sak där, jag är stolt.  Skolarbetet går som en dans vilket är bra. Men en bra kompis, en positiv tjej, stark tjej som verkligen vågar säga det hon tänker och stå för det..DET är egenskaper som värmer ett mamma- hjärta! 💜
Nu ska här lagas mat, sen iväg på Linas skoldisco. I morgon åker Lina och jag på kryssning med Malin och Frida. Trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar